اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۲/۱۱/۲۷ - ۱۶:۱۵
مدرس رسانه در رویداد آرمان ما مطرح کرد:

اهمیت سوژه‌یابی در خبر/ یک سوژه مناسب می‌تواند مشکلی را از مردم حل کند

مدرس دوره تخصصی آرمان ما گفت: خبرنگار باید محیط کاری خود را به خوبی بشناسد تا سوژه او اثرگذار باشد، گاهی اوقات یک خبرنگار با انتخاب یک سوژه مناسب می‌تواند مشکلی را از مردم در حوزه کاری خود حل کند. 

اهمیت سوژه‌یابی در خبر/ یک سوژه مناسب می‌تواند مشکلی را از مردم حل کند

به گزارش سراج24؛ علیرضا پورجعفری روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه در رویداد مجازی و دوره تخصصی «آرمان ما» در بخش سوژه یابی به مباحث زیر پرداخته است.‌ 

بنابر این گزارش مطالب آموزشی که استاد پور جعفری در دوره آموزشی آرمان ما در خصوص سوژه یابی و اهمیت آن مرح کرد به شرح زیر است:

سوژه‌یابی یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ترین کاری است که روزنامه نگار باید انجام دهد، بدون سوژه‌یابی حرفی برای گفتن وجود ندارد. سوژه عنصر ضروری روزنامه نگاری و خبرنگاری است. سوژه باید ارزش خبری از جمله دربرگیری، مجاورت جغرافیایی، عنصر تازگی، منطبق با شرایط اجتماعی و ... را داشته باشد تا بتوان گفت سوژه خوبی است. 

هر قدر خبرنگار زاویه دید متفاوتی نسبت به مسائل داشته باشد سوژه‌یابی او نسبت به دیگران متفاوت‌تر خواهد بود. یکی از اساسی‌ترین اقدامات برای سوژه‌یابی، دانستن در رابطه با کار خبر است. باید خبرنگار محیط کاری خود را به خوبی بشناسد تا سوژه او اثرگذار باشد، گاهی اوقات یک خبرنگار با انتخاب یک سوژه مناسب می‌تواند مشکلی را از مردم در حوزه کاری خود حل کند. 

سوژه‌ها بر اساس کاردکردهای خود به سه دسته ساختاری، درگیر و پوششی تقسیم می‌شوند. در سوژه پوششی خبرنگار به یک جلسه دعوت می‌شود و صحبت‌های مسئولان را پوشش می‌دهد که اگر خبرنگار شمه خوبی داشته باشد می‌تواند در این سوژه‌ها هم مشکل مردم را حل کند‌ و مطالبه‌گری داشته باشد.

نوع دیگر سوژه‌ها، سوژه‌های درگیر هستند که برای مخاطبان مهم است، برای این نوع سوژه‌ها باید نظام ذهنی مخاطب را شناخت و الزاما این نوع سوژه‌ها مساوی با موج خلق کردن هستند. در واقع مخاطب شناسی در سوژه‌یابی حرف اول را می‌زند و اگر خبرنگار در این حیطه قوی باشد به راحتی نظام ذهنی مخاطب را حدس می‌زند. 

سوژه‌های ساختاری و یا فرایندی هم سوژه‌هایی هستند که ابتدا دارند اما انتهای آنها مشخص نیست. وقتی یک رسانه موضوعی را به شکل یک پرونده شروع و پیگیری می‌کند به این سوژه‌های ساختاری می‌گوید در واقع با این سوژه‌ها به خوبی می‌توان مطالبه‌گری کرد و آخرین اخبار را به مخاطبین مخابره کرد. 

ارتباط خبرنگار با ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های حوزه کاری و روابط عمومی‌های مربوطه برای سوژه‌یابی بسیار حائز اهمیت است. این ارتباط باید با خبرنگاران رسانه‌های دیگر نیز باشد و یک خبرنگار باید آدم‌های موثر حوزه کاری خود را بشناسد. در نهایت باید گفت؛ خبرنگار موفق اگر حیطه کاری خود را خوب بشناسد از پاسخ‌های سطحی مسئولین به راحتی قانع نمی‌شود.

منبع: سراج24
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••